Khamis, 2 September 2010

Bahasa dalam pengurusan mesyuarat.

     Dalam pengurusan mesyuarat,terdapat beberapa bahasa yang sesuai digunakan bagi menyesuaikan teknik berbahasa di dalam situasi mesyuarat tersebut.Bahasa yang biasanya digunakan didalam pengurusan mesyuarat berbentuk formal,bahasa formal ini merujuk kepada bahasa yang lebih teratur di dalam proses komunikasi ,lengkap dan memerlukan semua strategi pertuturan yang memberi gambaran yang beradat hormat dalam konteks sesebuh komunikasi.Biasanya bahasa formal ini digunakan bagi memastikan proses mesyuarat berjalan lancar kerana setiap ahli mesyuarat memahaminya.

     Gaya bahasa pengurusan mesyuarat ditandai dengan struktur ayat dan ungkapan khusus seperti tindakan keatas laporan dan minit mesyuarat,.Contohnya seperti meminda,mengesahkan,membetulkan dan lain-lain lagi,di dalam ini gaya bahasa yang boleh digunakan perlulah berbentuk sopan dan menjaga hati setiap ahli mesyuarat.Selain itu,bahasa yang digunakan perlulah betul agar tidak berlaku salah faham ketika mesyuarat dijalankan,ianya perlulah bersesuaian dengan jenis mesyuarat tersebut.contohnya sekiranya mesyuarat yang dijalankan oleh sesebuah organisasi perniagaan bagi membincang soal strategi perniagaan,gaya bahasa yang bersesuaian digunakan perlulah bercorak perniagaan,seperti menggunakan laras bahasa ekonomi.

     Bahasa yang betul dalam mesyuarat adalah amat penting kerana ianya mencorakkan kematangan serta keberkesanan sesebuah mesyuarat tersebut.Setiap ahli mesyuarat perlu pandai mengolah bahasa didalam mesyuarat tersebut.Didalam mesyuarat,ayat keterangan sebab dan musabab adalah amat penting,kerana didalam mesyuarat akan membincangkan sebab mengapa mesyuarat tersebut diadakan dan musabab iaitu unsur yang menerangkan sebab berlakunya sesuatu kejadian atau perbuatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan